Contents/Summary
- Summary
-
การศึกษาวิจัยเรื่อง นิรุตติปฏิสัมภิทา : ความแตกฉานในวาทกรรมตามที่ปรากฏในมิลินท ปัญหา มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาการใช้นิรุตติปฏิสัมภิทาในคัมภีร์พระพุทธศาสนา 2) เพื่อศึกษาการใช้นิรุตติปฏิสัมภิทาที่ปรากฏในคัมภีร์มิลินทปัญหา 3) เพื่อสร้างความแตกฉานในวาทกรรมเชิงนิรุตติปฏิสัมภิทาที่ปรากฏในมิลินทปัญหา และ 4) เพื่อนำเสนอแนวทางและการสร้างองค์ความรู้เกี่ยวกับ “การสร้างความแตกฉานในวาทกรรมเชิงนิรุตติปฏิสัมภิทาที่ปรากฏในมิลินทปัญหา” ดุษฎีนิพนธ์นี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพแบบเอกสาร (Documentary Qualitative Research) โดยเก็บข้อมูลเอกสารจากมิลินทปัญหา พระไตรปิฎก และอรรถกถา มีการเก็บข้อมูลภาคสนามด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth interview) ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 13 รูป/คน และเสวนากลุ่ม (Focus group discussion) จํานวน 7 รูป ผลการวิจัยพบว่า การใช้วาทกรรมเชิงนิรุตติปฏิสัมภิทาในคัมภีร์พระวินัยปิฎกเป็นการใช้วาทกรรมเพื่อการแสดงธรรมและบัญญัติพระวินัย ในคัมภีร์พระสุตตันตปิฎกเป็นการใช้วาทกรรมเพื่อการแสดงการปฏิบัติธรรมทุกระดับโดยมีเนื้อเรื่องประกอบการแสดงธรรม ในคัมภีร์พระอภิธรรมปิฎกเป็นการใช้วาทกรรมเพื่ออธิบายสภาวะปรมัตถ์ คือจิต เจตสิก รูป นิพพาน ในคัมภีร์วิสุทธิมรรคเป็นการใช้วาทกรรมลักษณะตั้งคำถามและให้คำตอบตามประเด็นความหมาย ลักษณะ อาการ อานิสงส์ คุณและโทษ ในคัมภีร์มงคลทีปนีเป็นการใช้วาทกรรมอธิบายวิธีปฏิบัติตนต่อบุคคล สังคมและการพัฒนาจิตเป็นลำดับ ส่วนในคัมภีร์อรรถกถาธรรมบทเป็นการใช้วาทกรรมอธิบายบทคาถาที่ยกตั้งไว้โดยมีนิทานประกอบ การใช้นิรุตติปฏิสัมภิทาที่ปรากฏในคัมภีร์มิลินทปัญหามีรูปแบบโต้ตอบปัญหาธรรมระหว่าง พระนาคเสนกับพระยามิลินท์มี 3 ลักษณะ คือ 1) คำถามธรรมดา 2) คำถามปัญหาเงื่อนเดียว 3) คำถามปัญหาสองเงื่อน นิรุตติปฏิสัมภิทาในที่นี้เน้นการใช้ภาษาอธิบายให้ผู้ถามและผู้ตอบเข้าใจกันและกันทันทีผ่านการยกอุปมาอุปมัยอันเป็นจุดเด่น มีการตีความตามนัยแห่งคัมภีร์เนตติปกรณ์และมีอำนาจชี้นำให้ผู้ร่วมสนทนาเข้าใจตามหลักตรรกะภายใต้ลักษณะถามตอบ 7 รูปแบบ คือ 1) รูปแบบอธิบายสมมติปรมัตถ์ 2) รูปแบบอธิบายสภาวธรรม 3) รูปแบบอธิบายอานิสงส์ 4) รูปแบบใช้ตรรกะ 5) รูปแบบอุปมาอุปมัย 6) รูปแบบใช้อุปกรณ์อธิบาย และ 7) รูปแบบให้แนวทางปฏิบัติ การสร้างความแตกฉานในวาทกรรมเชิงนิรุตติปฏิสัมภิทาที่ปรากฏในมิลินทปัญหาสามารถทำได้เริ่มจาก 1. การใช้คำที่ถูกต้องเหมาะสมสนับสนุนเหตุผลในการสนทนาจนเป็นที่เข้าใจ 2. การยกเหตุผลอุปมาเทียบเคียงให้เข้ากันได้ตามบริบท 3. กำหนดภาษาสมมติปรมัตถ์ให้เข้าใจในทิศทางเดียวกัน 4. ทำองค์รวมของคำพูดให้ครบ คือ ประเด็นแห่งวาทกรรม มีบทตั้งและบทแย้ง ควบคุมประเด็น ยกอุปมาประกอบและสรุปเป็นความรู้ ความเข้าใจในการสนทนา สังเคราะห์เป็นองค์ความรู้ได้ดังนี้ ยกประเด็นปัญหา ตั้งสมมติฐาน แลกเปลี่ยนอย่างมีเอกภาพ มีตัวอย่างเชิงประจักษ์และสรุปเป็นผลลัพธ์วาทกรรม เรียกว่า PHUSA Model
The objectives of the research on Niruttipatisambhidã : Constructing Discourse Skills as Depicted in the Milindapañhã were as follows: 1) to study the use of nirutti-patisampita in Buddhist scriptures, 2) to study the use of Niruttipatisambhidã appearing in the Milindapañhã, 3) to create proficiency in the Niruttipatisambhidã discourse appeared in the Milindapañhã, and 4) to present guidelines and create a body of knowledge about “Creating proficiency in the Niruttipatisambhidã Discourse appeared in the Milindapañhã”. The data were collected from Milindapañhã, Tipitaka, Commentaries, in-depth interviews with 13 experts, and focus group discussions with 7 key-informants. The results showed that: The use of discourse in philological analysis in the Vinaya Pitaka scriptures is to teach the Dharma and set forth the codes of training. In the Suttanta Pitaka scriptures, discourses are used to illustrate levels of dhamma practice with a story accompanying the dhamma teaching. In the Abhidhamma Pitaka, discourse is used to explain the paramattha state, i.e. mind, cetasika, rupa, and nibbana. In Visuddhimagga, the discourse is used in setting up questions and giving answers relevant to the questions. In Mangalatthadipani, the discourse is used to explain how to behave oneself towards a person, society and mental development respectively. As for the Dhammapada Commentaries, discourses are used to explain the incantations that have been set up with accompanying tales. The use of Niruttipatisambhidã in the Milindapañhã scriptures obtained from the conversion in Dhamma between Venerable Nagasena and King Milinda has 3 types: 1) ordinary questions, 2) single-knot questions, and 3) double-knot questions. Niruttipatisambhidã here emphasizes the use of language to explain to the questioner and the respondents understand each other immediately through the use of prominent metaphors. There are interpretations according to the meaning of the netitaka and has the power to lead the participants to understand according to logic under 7 forms of questions and answers, namely 1) the form explaining the supposition of the supreme reality, 2) the form explaining the Dhamma, 3) the form explaining the virtues, 4) the logic-based style, 5) the metaphorical style, 6) the descriptive style, and 7) the practical style. Building proficiency in the Narrative Interaction discourse that appears in Milindapañhã can be started from: 1. The use of proper words to support the reason in the conversation until it is understood, 2. The use of comparative reason according to the contexts, 3. Formulate hypothetical language to understand in one direction, and 4. To set up the holistic view of expressions consisting of chapters and arguments, control point, take a parable and summarize it as knowledge understand in conversations. The knowledge obtained from the study can be synthesized into a model called the PHUSA Model consisting of Raise issues, formulate assumptions, Exchange in unity, Empirical examples and Summary of discourse outcomes.
Bibliographic information