Contents/Summary
- Summary
-
วิทยานิพนธ์เรื่องเปรียบเทียบความจริงระหว่างวิทยาศาสตร์และพุทธปรัชญาเถรวาท มีวัตถุประสงค์ 3 ประการคือ 1. เพื่อศึกษาความจริงในวิทยาศาสตร์ 2. เพื่อศึกษาความจริงในพุทธปรัชญาเถรวาท 3.
เพื่อเปรียบเทียบความจริงระหว่างวิทยาศาสตร์และพุทธปรัชญาเถรวาท ผลของการวิจัย พบว่า ความจริงทางวิทยาศาสตร์มีวิวัฒนาการมาจากความสงสัยในปรากฏการณ์ของธรรมชาติ ด้วยหลักการเช่นนี้จึงกล่าวได้ว่าวิทยาศาสตร์คือความรู้ในความสงสัยในธรรมชาติ มีมาตั้งแต่มีมนุษย์เกิดขึ้นมาอาศัยอยู่บนโลกนี้ แต่ตามที่มีหลักฐานทางวิชาการที่ปรากฏ ก็นับได้ว่าเริ่มต้นเมื่อราว 2,500 กว่าปี มาแล้ว ตั้งแต่สมัยกรีกโบราณ มาสมัยกรีกรุ่งเรือง จนมาถึงสมัยวิทยาศาสตร์ปัจจุบัน จากการศึกษาของนักวิทยาศาสตร์ที่ศึกษาทางดาราศาสตร์ย้อนหลังไปจากการสังเกตปรากฏการณ์ทางดาราศาสตร์ของเอกภพ สรุปได้ว่า ในความว่างเปล่าอันเป็นอนันต์มีพลังงานดั้งเดิมอยู่ แล้วมีวิวัฒนาการจากพลังงานมาเป็นเอกภพ จักรวาล และโลก ทำให้เกิดมีสิ่งมีชีวิตทั้งพืชและสัตว์รวมถึงมาเป็นมนุษย์ที่ทรงภูมิปัญญามากกว่าสัตว์สายพันธุ์อื่น ต่อมาวิวัฒนาการของมนุษย์ทำให้เกิดการสร้างองค์ความรู้ส่งสืบต่อมา จากความรู้ที่เป็นความจริงในช่วงเวลานั้นๆ ตราบที่ยังไม่มีความจริงอื่นมาหักล้างได้ จนในปัจจุบันที่เกิดทฤษฎีกลศาสตร์ฟิสิกส์สัมพัทธภาพ และทฤษฎีกลศาสตร์ฟิสิกส์ควอนตัม และประยุกต์มาเป็นทฤษฎีพลังงานจิต ที่ได้รวมเอาโครงสร้างพื้นฐานทางทฤษฎีทั้งสองดังกล่าวข้างต้น ที่ได้รวมเอาผู้สังเกตการณ์เข้ามาเป็นส่วนสำคัญของทฤษฎี เพื่อมาอธิบายพฤติกรรมของสภาวะทางควอนตัม ที่อยู่ในรูปของ อนุภาค-คลื่น ที่มีพฤติกรรมเหมือนจิตใจของมนุษย์ จึงสรุปได้ว่า ความจริงทางวิทยาศาสตร์มี 2 สิ่ง คือ หนึ่ง ผู้สังเกตการณ์, ผู้มีส่วนร่วม, ผู้เห็นเหตุการณ์ หรือ คือจิตใจของมนุษย์ สอง คือ ปรากฏการณ์ ความจริงทางพุทธปรัชญาเถรวาทมีวิวัฒนาการมาจากความอยากรู้ในวัฏฏะสงสารของพระพุทธเจ้าเมื่อประมาณ 2,500 ปี กว่ามาแล้ว อันเป็นส่วนหนึ่งของวิวัฒนาการของการเกิดขึ้นของศาสนา ที่มีเกิดขึ้นมาตั้งแต่มีมนุษย์อาศัยอยู่บนโลก ตามความนิยามที่ว่ามนุษย์กลัวในความไม่รู้ แต่จากหลักฐานทางวิชาการที่ปรากฏในพระไตรปิฎก พบว่า เมื่อทรงตรัสรู้แล้วทรงได้ประกาศและตั้งพระศาสนา มีพระสาวกในระดับต่างๆรู้แจ้งเห็นจริงตาม อันเป็นเครื่องยืนยันการตรัสรู้ของพระพุทธองค์ว่ามนุษย์สามารถปฏิบัติได้ในชาตินี้ มีการเรียบเรียงจัดทำรวบรวมองค์ความรู้ในความจริงไว้ในพระไตรปิฎก มีการส่งต่อรักษาเพื่อคงความบริสุทธิ์ในคำสอนไว้ให้ได้มากและนานที่สุด จากการศึกษาพบว่าพระพุทธองค์ทรงใช้การปฏิบัติภาวนาทางจิต โดยทรงยึดหลักทางสายกลาง ทรงพิจารณาด้วยหลักธรรมปฏิจจสมุปบาท แล้วจึงทรงตรัสรู้อริยสัจสี่ สาวกที่รู้แจ้งตามเป็นไปได้หลากหลายเหตุปัจจัย และหลายหลักธรรมมิจำเป็นต้องเหมือนกันก็สามารถรู้แจ้งตามได้ การตรัสรู้หรือการบรรลุธรรมคือการเข้าถึงความจริงของธรรมชาติ จึงสรุปได้ว่าความจริงทางพุทธปรัชญาเถรวาทมี 2 สิ่ง คือ หนึ่ง ผู้รู้, ธาตุรู้ หรือ คือจิตใจของมนุษย์ สอง คือ สภาวะธรรม หรือ ธรรมธาตุ จากการศึกษาเปรียบเทียบความจริงระหว่างวิทยาศาสตร์และพุทธปรัชญาเถรวาท พบว่า ความจริงทั้งสองศาสตร์มีความตรงกัน ต่างกันเพียงรูปแบบการอธิบายทางภาษาวิชาการ ดังนี้ ความจริงทางวิทยาศาสตร์ มี 2 สิ่ง คือ หนึ่ง ผู้สังเกตการณ์, ผู้มีส่วนร่วม, สอง คือ ปรากฏการณ์ ส่วน ความจริงทางพุทธปรัชญาเถรวาท มี 2 สิ่ง คือ หนึ่ง ผู้รู้, ธาตุรู้ หรือ คือจิตใจของมนุษย์ สอง
คือ สภาวะธรรม หรือ ธรรมธาตุ
Thesis on a comparison facts in science and in Theravada Buddhist Philosophy It has 3 objectives: 1. to study the facts in science 2. to study the facts in Theravada Buddhist philosophy 3. to a comparison facts in science and in Theravada Buddhist Philosophy. The results of the research revealed that scientific facts have evolved from doubts about natural phenomena. With such a principle it can be said that science is the knowledge of nature's doubts. It has existed since human beings were born to live on this planet. But according to the academic evidence that appears It can be counted that it started at about more than 2,500 years have passed since ancient Greece. to the prosperous Greek era until the present day of science from the study of scientists who have studied astronomy dating back to observing the astronomical phenomena of the universe, it was concluded that in the infinite emptiness there exists primordial energy. Then evolved from energy to the universe, the universe and the world, resulting in the existence of both plants and animals as well as being human beings who are more intelligent than other animal species. Subsequently, human evolution has resulted in the creation of a body of knowledge that has been passed on. from the knowledge that was true at that time as long as there is no other truth to refute Until now, the theory of mechanics, physics, relativity. and the theory of quantum physics mechanics. and applied it to the theory of psychic energy that combines the above two theoretical infrastructures. that included the observer as an integral part of the theory. to explain the behavior of quantum states in the form of particles-waves that behaves like a human mind therefore, it can be concluded that there are two kinds of scientific truths: one is the observer, the participant, the eyewitness or the human mind; the second is the phenomenon. Over 2,500 years ago, it was part of the evolution of the emergence of religion. that have arisen since humans lived on earth by definition, humans are afraid of ignorance. But from the academic evidence that appears in the Tripitaka found that when he had enlightened, he proclaimed and established a religion. There are disciples of different levels, enlightened accordingly. Which confirms the Buddha's enlightenment that human beings can practice in this life It has been compiled and compiled to collect the body of knowledge in the truth in the Tripitaka. It has been passed on to preserve the purity of the teachings as much as possible for as long as possible. From the study, it was found that the Buddha used the practice of spiritual meditation. By adhering to the middle path his highness considered with the principle of supremacy and then he enlightened the four noble truths An enlightened disciple was possible for a variety of reasons. and many dharmas do not have to be the same, they can be enlightened accordingly. Enlightenment or enlightenment is access to the truth of nature. Thus, it can be concluded that there are two truths in Theravada Buddhist philosophy, namely, the one who knows, the knowledge element or the human mind, and the second is the dharma state or the dharma element. From a comparison facts in science and in Theravada Buddhist Philosophy, it was found that the truths of the two sciences were synonymous. The difference is only in the form of explanation in academic language as follows: Scientific truth has 2 things: one is an observer, participant, an eyewitness two is a phenomenon. One is the one who knows, the element knows or is the human mind; the second is the state of Dharma or the Dharma element.
Bibliographic information